Hvad kræver det at blive Great Place To Work certificeret? Find ud af det her!
MENU

Krisekommunikation: I stormvejr forventer vi, at skibets kaptajn står på dækket og viser vej

 Krisekommunikation: I stormvejr forventer vi, at skibets kaptajn står på dækket og viser vej
COVID-19 har skabt en pludselig krise, der for blot få uger siden syntes utænkelig. Vi er alle berørte. Også hver virksomhed. Hos Great Place To Work vil vi forsøge at bidrage til, at vi alle kommer bedst muligt gennem krisen ved at gøre det, vi gør bedst: At hjælpe organisationer med at fastholde deres medarbejderes engagement.
 

I den kommende tid vil vi derfor dele en række artikler om krisehåndtering på arbejdspladsen, udarbejdet af vores svenske kontor. I den første artikel fortæller Phillip Maderthaner, kommunikationsekspert med speciale i krisekommunikation, om, hvordan du kan lede din organisation ved at kommunikere i en krisetid.

Hvordan oplever du den nuværende situation?
Mange mennesker føler sig usikre, når vi har med en ny type virus at gøre. Særligt fordi den spreder sig så hurtigt. De foranstaltninger, der i øjeblikket er nødvendige, er for mange af os ubehagelige og gør os urolige.

I en situation som denne er der behov for tydelig ledelse. En ledelse, som støtter og skaber sikkerhed. Det gælder faktisk på alle niveauer: For landet som helhed, for virksomheder og for vores familier.
 
Det siges, at krisekommunikation er vigtigere end nogen anden kommunikation. Hvorfor?
Kommunikation er essentielt for alle former for ledelse. Men kommunikation er ekstra vigtig i usikre tider. Når nogen tager ansvar for at informere og forene os i krisesituationer, giver det os en stor sikkerhed. At træffe klare beslutninger og kommunikere tydeligt er vigtigere end noget andet i krisesituationer. Men det er lettere sagt end gjort.

De, der forventes at tage ansvar og lede i krisesituationer, bliver pålagt et enormt pres, men de vil ikke altid vide, hvordan de skal håndtere krisesituationen. Og så går det galt.
 
For ledere i virksomheder handler det ikke kun om at håndtere selve krisen, men også om at kommunikere i krisen. Har du et godt råd om, hvordan virksomhedsledere skal tackle situationen?
Virksomhedsledere skal kommunikere tydeligt og ærligt med alle deres medarbejdere. Det betyder ikke, at du som leder skal have et svar på alting, og nogle gange er svaret på et spørgsmål fra medarbejderne simpelthen: ”Det ved jeg ikke, det overvejer vi stadig.”

Men i stormvejr forventer vi som besætning, at skibets kaptajn står på dækket, viser vej og regelmæssigt fortæller os, hvad der sker, og hvor vi skal hen.
 
I øjeblikket er mange medarbejdere bekymrede, ligesom kunder og leverandører er det. Rygter og holdninger spreder sig hurtigt, bl.a. via de sociale medier. Hvordan skal man som leder håndtere det?

Informationen fra regeringen og dens myndigheder er omfattende, men det er de oplysninger, du som leder kan og skal stole på.

Desværre cirkulerer der flere skræmmende overskrifter i medierne. Det er overskrifter, der giver klik, men som også skaber uro blandt befolkningen. 
 
Det kræver faktuel information at mindske bekymringen, og den slags information kan du – sammen med myndighederne og medierne – tage ansvar for at udbrede.

En krise er sjældent kontrollerbar. Så hvordan kan virksomhedsledere håndtere tidens usikkerhed og forsøge at forberede sig på noget, man ikke engang ved kommer til at ske?
Man kan ikke forberede sig på alle kriser. Men: De virksomheder, der har investeret i deres afdelinger og teams, som har udviklet en stærk kultur, har arbejdet med kvaliteten af deres ledelse, og som har medarbejderne med sig, de vil kunne klare de fleste kriser.

Omvendt vil krisen ramme virksomheder hårdere, hvis de ikke fungerede godt inden krisen.

Hvordan kan virksomhedsledere styrke deres medarbejderes tillid til dem?
Det kan de gennem klare beslutninger og tydelig kommunikation. Det er svaret. Ingen har et facit på krisen netop nu, så i øjeblikket kan vi kun handle på det, vi ved noget om. Og som jeg nævnte tidligere, er det vigtigt at kommunikere ofte – også selvom du ikke har svaret på alle medarbejdernes spørgsmål. Men du skal vise, at du er der for dine medarbejdere. For de har brug for en synlig leder.
 
For mange virksomheder har krisen allerede fået alvorlige økonomiske konsekvenser, og ofte er medarbejderne dem, der bliver ramt hårdest. Hvordan håndterer man bedst den udfordring på ledelsesniveau?
Naturligvis er den nuværende situation en katastrofe for mange virksomheder. Fra en dag til en anden stopper alt salg. Regeringen gør, hvad den kan med forskellige støttepakker, men mange virksomheder er alligevel nødsaget til at træffe svære valg for at overleve økonomisk.

Men for virksomheder, der ikke bliver så hårdt ramt økonomisk, kan dette være en mulighed for at forsøge at forbedre sig, fx ved at fokusere på at udvikle produkter eller tjenester, investere i medarbejdernes oplevelse af fællesskab, tage sig tid til at gøre ting, der ellers ikke er tid til i en hektisk hverdag samt arbejde på at styrke virksomhedens konkurrenceevne på alternativ vis.

Er det overhovedet muligt at få noget positivt ud af en krise?
Under kriser har ledere en særlig mulighed for at vise deres lederskab. Håndterer lederen krisen på den rigtige måde, kan medarbejdernes tillid til lederen vokse.
I netop dette særlige tilfælde er der også mulighed for lære nye måder at gøre tingene på. Hvordan effektiviserer vi fx arbejdet hjemmefra? Enhver leder kan forsøge at finde en smule lys i mørket.
 
Hvis du er på udkig efter lyset i mørket, så følg vores lyskegle ved at trykke på knappen nedenfor og gå på opdagelse i vores rapporter.

 


BEMÆRK! Dette websted bruger cookies og lignende teknologier.

Ved at bruge vores hjemmeside accepterer du alle cookies i overensstemmelse med vores Cookie Policy.

jeg accepterer