Hvad kræver det at blive Great Place to Work-certificeret? Find ud af det her!
MENU

Ingen tryllestøv mod det brandvarme arbejdsmarked

 Ingen tryllestøv mod det brandvarme arbejdsmarked

Manglen på arbejdskraft er nærmest eksploderet i løbet af det seneste år og den dårlige nyhed er: der findes ikke noget tryllestøv, som får udfordringen til at forsvinde! Men vi har et par gode råd til andre løsninger.

Ifølge en analyse fra Dansk Industri fra den 2. august i år er manglen på arbejdskraft i løbet af det seneste år – på trods af krig og krise - nærmest eksploderet. Det vurderes, at virksomheder på tværs af brancher ville kunne have ansat yderligere 38.000 medarbejdere, og at udfordringen koster virksomhederne og samfundet helt op til 38 milliarder – den værdi, som virksomhederne og medarbejderne i fællesskab ville kunne have skabt, hvis man kunne få den nødvendige arbejdskraft.

Virksomhedsledere og rekrutteringsansvarlige landet over river sig selv i håret af fortvivlelse, og tusindvis af spørgsmål melder sig som: ”Hvordan fastholder vi bedst vores eksisterende medarbejdere?”, ”hvordan tiltrækker vi bedst de højtkvalificerede medarbejdere, vi har så hårdt brug for?” og ”hvordan brander vi i det hele taget bedst virksomheden?”

Dårlig nyhed: Der findes ikke noget tryllestøv

I vores arbejde bliver vi ofte mødt med spørgsmålene ovenfor og de er ikke så sjældent fulgt af en (håbefuld) forventning om, at vi har en slags tryllestøv, som enten bare får de eksisterende medarbejdere til at blive eller får nye til at komme løbende og trygle om ansættelse. DÅRLIG NYHED: Den slags tryllestøv findes ikke! Men vi har et par gode råd:

For nogen er det måske fuldstændigt indlysende, for andre mindre: Enhver troværdig employer branding strategi starter med at skabe et godt arbejdsmiljø. Mange veje fører som bekendt til Rom – hos Great Place to Work© (og mange andre med os i øvrigt) – ser vi, at tillid mellem ledelse og medarbejder – bygget på troværdig ledelse, respektfuld og fair behandling af medarbejderne, stolthed og fællesskab, er fundamentet for et godt arbejdsmiljø – og det er både med til at fastholde og tiltrække medarbejdere.   

For en af Danmarks Bedste Arbejdspladser gennem mange år, Middelfart Sparekasse, har en stærk fortælling om at være en god arbejdsplads f.eks. betydet, at den aldrig har problemer med at finde kvalificerede kandidater til ledige stillinger. Vores undersøgelser viser i øvrigt, at de eftertragtede millenials er tyve gange mere tilbøjelige til at ville blive på en arbejdsplads, hvis de oplever et godt arbejdsmiljø baseret på tillid, stolthed og fællesskab. Det kan du læse mere om her.

Glasur får ikke en brændt kage til at smage godt

Vi mener altså, at du med andre ord, kan gøre dig nok så mange overvejelser om din Employee Value Proposition, din strategi for employee advocacy og for dit kanalvalg, men at det hele er gode spildte kræfter, hvis der ikke er et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Alle ved, at man ikke kan få en brændt kage til at smage godt ved at pynte den med lidt glasur. Tænk på, hvordan du f.eks. selv agerer overfor venner og bekendte: Ikke så meget employee advocacy, hvis du grundlæggende ikke er glad for arbejdspladsen – vel?

Udvid poolen, du rekrutterer fra

En anden måde, at imødegå den store rekrutteringsudfordring på er at udvide den pool, man traditionelt rekrutterer fra ved at gå nye og mere mangfoldige veje. Det har vinderne af vores diversitetspriser Carl Ras og Middelfart Sparekasse f.eks. gjort. Du kan læse mere om deres initiativer her.

Få papir på det gode arbejdsmiljø

Der findes altså ikke noget tryllestøv mod det brandvarme arbejdsmarked. Set med vores øjne er det bedste middel at skabe et godt arbejdsmiljø, som dels får medarbejderne til at blive længere, dels får medarbejderne til at tale pænt om arbejdspladsen og anbefale den til andre. Det kan også være en hjælp at tænke i nye baner og rekruttere fra et bredere, mere mangfoldigt felt, end man har for vane ved f.eks. ikke per automatik fravælge ansøgere over 50 eller ved også at give mulighed til medarbejdere, som fungerer anderledes på en arbejdsplads end flertallet.

Endelig kan man få en uvildig vurdering af arbejdspladsen, som måske kan give anledning til en Great Place to Work-certificering og dermed dokumentation på, at I er en god arbejdsplads. Kontakt os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis du ønsker at høre mere.  

Held og lykke med rekrutteringen derude!

 

 Kontakt os

 


Liselotte Jensen

BEMÆRK! Dette websted bruger cookies og lignende teknologier.

Ved at bruge vores hjemmeside accepterer du alle cookies i overensstemmelse med vores Cookie Policy.

jeg accepterer