MENU

Vi kan ikke bekæmpe Corona med kærlighed, men...

Vi kan ikke bekæmpe Corona med kærlighed, men...

Vi kan ikke bekæmpe Corona med kærlighed, men ….

De sidste måneder har været usædvanlige. Surrealistiske ville nogle måske ligefrem mene. COVID-19 sendte os alle i karantæne, og vi har været forskanset i vores hjem og båret mundbind på en måde, som næsten har ledt tankerne hen på middelalderens pestepidemier og billeder fra Jordens Søjler.

COVID-19-situationen har berørt de fleste danskere på en eller anden måde. Vi har været sat ud af spil for en tid og det har rystet os, for vi er vant til at være i kontrol og til at det meste kan fikses. Men en situation som denne påvirker os meget forskelligt. Hvor den på nogle næsten preller af som vand på en gås, gør den andre næsten syge af bekymring – for om de selv bliver ramt, for om deres nærmeste bliver ramt – og hvordan det kommer til at gå med økonomien. Det er et faktum, man som leder er nødt til at forholde sig til, og mit ærinde her er ikke at gøre mig klog på pandemier, men at give et bud på, hvordan man som leder bedst navigerer i den her usædvanlige tid.

Jeg er mange gange tidligere blevet spurgt til råds om, hvordan man bedst agerer i krisetider. Mit svar har næsten altid været et, som nemt kan komme til at virke letkøbt og næsten provokerende, nemlig ”gør som I plejer”. Det, jeg mener med det, er selvfølgelig, at virksomhederne skal lade de værdier styre, som de også styrer efter i gode tider: Professionalisme og respekt f.eks.

Omsorg som omdrejningspunkt

I forbindelse med Corona-krisen er jeg dog kommet til at tænke på et af de foredrag, der har gjort størst indtryk på mig i de snart 18 år, jeg har arbejdet med ledelse og medarbejdertrivsel, nemlig et foredrag af professor ved Lancaster University i England, Michael West, som jeg var heldig at opleve i forbindelse med offentliggørelsen af Europas Bedste Arbejdspladser i Athen i 2018. Titlen på oplægget var Leadership for High Quality and Flourishing Cultures in Europe, men omdrejningspunktet for foredraget var i virkeligheden rigtig meget compassion – altså omsorg.

Og inden jeg taber de læsere, som har fået en fornemmelse af, at det her kan gå hen og blive meget blødsødent, vil jeg skynde mig at indskyde, at Michael Wests forsknings- og interesseområde i en menneskealder har været team og organisationers innovationsevne og effektivitet. De gevinstmaksimerende kan altså godt blive hængende!

Jeg blev fan af Michael West. Måske ikke overraskende - for hans forskning bekræfter på mange områder, hvad vi i nu mere end 30 år har troet på i Great Place to Work, nemlig at tillid mellem ledelse og medarbejder er helt centralt for organisationers performance og innovationsevne. Tilmed har Michael West ligesom vi – gennem sin forskning observeret, at klare mål og strategier, behovet for at føle at man udvikler sig på arbejdspladsen, mening i arbejdet, at lederne lever værdierne, autentisk, åbent og ærligt lederskab, påskønnelse og ikke mindst omsorg er helt central for virksomheders performance.

Og det er ved omsorgen, at jeg vil dvæle lidt. Jeg husker endnu oplevelsen af næsten at blive ramt af en åbenbaring, da Michael West fortalte om et eksperiment, han havde udført, som på sin mest tydelige måde – i virkeligheden videnskabeligt – viste betydningen af omsorg: En testgruppe, som før man udsatte dem for forkølelsesbakterier, var blevet vist omsorg, var mindre tilbøjelig til rent faktisk at udvikle en forkølelse end testgruppen, som ikke var blevet vist omsorg!

Tal ordentligt!

Men intuitivt ved vi det jo godt. Et af de bedste og mest præsente eksempler på, hvad der sker, når det modsatte er tilfældet, altså når vi ikke viser omsorg, men opfører os dårligt eller taler grimt til hinanden – er glimrende illustreret i den ret så kendte TV-reklame fra mobilselskabet Call Me, der for et par år siden rullede over TV-skærmene. Mit indtryk er, at reklamekampagnen med sloganet ”Tal ordentligt – det koster ikke noget” gjorde indtryk på de fleste danskere. Sneboldeffekten af dårlig karma, der kaskaderer ned fra manden i bilen med ”road rage” for til sidst at få selv en lille dreng på vej til skole til at råbe grimt ad pakkebuddet, bevirkede, at der gik en prås op for de fleste. Det er ikke godt for noget!

Mit ærinde er som sagt ikke at gøre mig klog på pandemier, og jeg vil som allerede indikeret i overskriften langt fra påstå, at vi kan bekæmpe Corona med omsorg eller kærlighed, men jeg vil gerne slå et slag for omsorgen i al almindelighed, i ledelsesstilen generelt og især i den her svære tid. Vi har brug for den, og lige for tiden må der godt skrues lidt ekstra op for den og den pæne tale. Det gør os ikke kun mere resistente, men også både mere innovative og effektive.

Vis omsorg og pas godt på jer selv og hinanden derude!

Liselotte Jensen, CEO, Great Place to Work Danmark

 

 

 


BEMÆRK! Dette websted bruger cookies og lignende teknologier.

Ved at bruge vores hjemmeside accepterer du alle cookies i overensstemmelse med vores Cookie Policy.

jeg accepterer