Hvad kræver det at blive Great Place To Work certificeret? Find ud af det her!
MENU

6 tips: Overvej dette for at sikre medarbejderne en god tilbagevenden til arbejdspladsen

 6 tips: Overvej dette for at sikre medarbejderne en god tilbagevenden til arbejdspladsen

Hvad skal I som ledelse gøre for at sikre, at medarbejderne får en god tilbagevenden til arbejdspladsen? Det kan faktisk vise sig mere komplekst end som så. For efter halvandet år med opbrudte arbejdsgange, ustabilitet og for manges vedkommende en stor andel hjemmearbejde, vil mange medarbejdere vende tilbage med et nyt syn på deres arbejdsplads og med nye forventninger til arbejdslivet generelt. I denne artikel giver vi seks tips til, hvad man skal være opmærksom på, overveje og gøre for at give medarbejderne en god tilbagevenden.

1. Kommuniker ofte, åbent og utvetydigt

Mange medarbejdere er stadig ængstelige som følge af pandemien: Nogle frygter at blive syge, andre frygter for deres jobsituation, fordi de er usikre på, hvilken effekt pandemien har haft på virksomheden og markedet generelt. Endelig kan ængsteligheden skyldes udsigten til at skulle tilbage til arbejdspladsen, fordi de er blevet glade for de fordele, der har vist sig at følge med hjemmearbejdet.

Læs mere om medarbejdernes tvivl om at ville vende tilbage

Som ledelse er det derfor vigtigt, at I kommunikerer hyppigt, åbent og utvetydigt med medarbejderne om tankerne bag deres tilbagevenden. Hvornår skal de være tilbage? Hvorfor vil I have dem tilbage? Og under hvilke forudsætninger skal de vende tilbage?

Ved at kommunikere åbent giver I som ledelse medarbejderne bedre muligheder for at forberede sig og indstille sig på at møde ind på arbejdpladsen. Endelig bør I selvfølgelig lytte, hvis de ytrer sig om, hvad de mener og tænker om at vende tilbage.

2. Reflekter over, hvordan et produktivt arbejdsmiljø kan variere fra person til person

Hvorvidt en medarbejder glæder sig til at returnere til sin arbejdsplads eller egentlig foretrækker at arbejde hjemmefra kan have at gøre med vedkommendes ansvarsområder, livsstil og personlighed generelt.

Sidstnævnte har fx indflydelse på, hvorvidt medarbejderen foretrækker at arbejde i et åbent kontorlandskab, hvor den nærmeste samtale eller sparringspartner aldrig er langt væk, eller vedkommende foretrækker at fordybe sig i arbejdet i mere hjemlige og måske mere rolige omgivelser.

Læs også adm. dir. Liselotte Jensens blog om emnet

Overvej også om asynkrone arbejdstider, hvor medarbejderne arbejder forskudt af hinanden, kan have positiv effekt på deres privatliv såvel som produktivitet.

Mere fleksible arbejdstider kan frigive mere tid til fx at få hentet/afleveret børn eller mere tid til vennerne eller hobbyen. Hvis arbejdstiderne er fleksible kan medarbejderne også vælge at arbejde på tidspunkter, hvor de ved, at de ikke vil modtage mange mails og opkald som tager fokus fra selve arbejdet. Det er dog vigtigt at huske på, at asynkrone arbejdstider også kan give udfordringer, hvad angår samarbejdet og svartid medarbejderne imellem.

Om det skal give fordele eller ulemper, kan I i høj grad planlægge jer ud af. Men gør I det godt, kan I skabe mere produktive arbejdsmiljøer for flere medarbejder, end I tidligere har haft held med.

3. Giv medarbejderne medindflydelse

På grund af det seneste halvandet års påvirkning af vores arbejdsforhold har vi nu mulighed for at få rystet posen og tilpasse arbejdspladsen vores behov og livsmønstre.

Spørg derfor medarbejderne, hvad de godt kunne tænke sig af fremtidens arbejdsplads og vurder, hvordan I kan få det til at stemme overens med det, I gerne vil som virksomhed.

Klik her, hvis I brug for hjælp eller inspiration til, hvordan I skal spørge medarbejdere!

4. Hav fokus på retfærdighed og inklusion

En ledelse bør altid efterstræbe at skabe en arbejdsplads, som ALLE medarbejdere oplever som retfærdig – uanset hvem medarbejderen er, og hvad vedkommende arbejder med.

Særligt presserende bliver det dog at være opmærksom på retfærdighed, når arbejdspladsen undergår store forandringer. I de tilfælde vil der nemlig være større risiko for, at nogle medarbejdere frygter eller ligefrem oplever, at nogle favoriseres på bekostning af andre.

Læs mere om, hvorfor diversitet og inklusion på arbejdspladsen er så vigtigt

Fx kan man forestille sig, at medarbejdere, der arbejder hjemmefra, frygter at blive overset, hvis der skal gives forfremmelser. ”Out of sight, out of mind”.

Overvej derfor, hvordan jeres forfremmelsesprocesser fungerer, men også hvordan retfærdighed kan opleves forskelligt af forskellige medarbejdere. Tilgodeser de nye forhold kun nogle medarbejdere? Skal I gøre noget anderledes for at tilgodese ALLE medarbejdere?

5. Indtænk fleksibilitet i jeres nye arbejdsgange

Hvis der er noget, vi har lært det seneste halvandet år, så er det, at vores samfund og hverdag kan forandre sig væsentligt fra dag til dag. Og så længe vi ikke alle er blevet vaccineret, og pandemien stadig plager os, så må vi være forberedt på pludselige forandringer.

Forsøg derfor at indtænke fleksibilitet i jeres nye arbejdsgange. Overvej, hvad I gør, hvis der opstår et stort smitteudbrud på arbejdspladsen. Og hvad I gør, hvis arbejdspladsen eller virksomhedens forretning pludselig rammes af en række restriktioner?

6. Forpligt jer til løbende at undersøge og evaluere

Selvom hverdagen så småt ser ud til at vende tilbage, må I ikke glemme regelmæssigt at spørge jeres medarbejder om, hvordan de har det og om deres oplevelse af arbejdspladsen generelt.

Hvis I ikke spørger, kan I ikke med sikkerhed vide, hvad de tænker, erfarer og føler. Når I spørger dem, har I derimod langt bedre forudsætninger for faktisk at kunne handle effektivt.

Brug for inspiration eller hjælp til at indsamle og arbejde med medarbejdernes feedback? Så klik på knappen nedenfor.

 Kom i gang!

 

Artiklen er udarbejdet på baggrund af følgende artikel: Læs mere


BEMÆRK! Dette websted bruger cookies og lignende teknologier.

Ved at bruge vores hjemmeside accepterer du alle cookies i overensstemmelse med vores Cookie Policy.

jeg accepterer