Hvad kræver det at blive Great Place to Work-certificeret? Find ud af det her!
MENU

Virksomhedskultur – Betydning, fordele og strategier

Virksomhedskultur – Betydning, fordele og strategier

Hvis du spørger 10 mennesker om hvordan de vil definere virksomhedskultur, så får du nok 15 forskellige svar.

Men efter at have undersøgt gode arbejdspladser i over 30 år og have lyttet til hvordan medarbejdere beskriver deres oplevelse på arbejdspladsen, har Great Place to Work afkodet psykologien bag virksomhedskultur.

Hvad er virksomhedskultur?

Virksomhedskultur er hvordan du gør det du gør, på arbejdspladsen. Det er summen af formelle og uformelle systemer, handlinger og værdier, som alt i alt skaber en bestemt oplevelse for dine medarbejdere og kunder.

Kernen i virksomhedskultur handler om hvordan ting bliver gjort på arbejdspladsen. ”Hvordan” involverer både de formelle systemer, og den uformelle adfærd. Lad os tage et eksempel:

”En virksomhed bruger eksempelvis e-mails til at kommunikere i løbet af dagen (system), men på samme tid er det også i orden at snakke med kollegerne, for at få budskabet igennem (adfærd). Tilsammen udgør systemer og adfærd for medarbejderen ”reglerne” for hvordan der interageres i forretningen og med hinanden.”

Virksomhedskultur er noget man ofte kan føle, selv som helt ny i organisationen og nogle gange endda som gæst.

Sådan identificerer man en virksomhedskultur

Den bedste metode til at forstå virksomhedskulturen, er ved at spørge medarbejderne. Det kan man eksempelvis gøre gennem en medarbejderundersøgelses-platform som EmprisingTM.

Du vil høre nogle folk beskrive virksomhedskultur med udsagn som ”Folk er villige til at snakke med hinanden, dele hvad de ved og tage proaktive skridt for at komme i kontakt med de rette personer” eller ”Mennesker kommer altid først”.

Attraktive personalegoder som ubegrænset ferie og innovative politikker hjælper til at forme virksomhedskulturen, men de skaber ikke en god arbejdsplads. Det gør dine medarbejderes oplevelse af kulturen!

Hvor kommer virksomhedskultur fra?

Virksomhedskultur består af en masse forskellige elementer, men de vigtigste er:

  • Lederes og medarbejderes kommunikation med hinanden
  • De beslutninger der træffes og beslutningsprocessen
  • Folk der hyres, forfremmes og fyres
  • Medarbejderanerkendelse
  • Medarbejdere der fejrer deres arbejde og hinanden
Hvorfor er virksomhedskultur vigtig?

Virksomhedskultur er vigtigt, da den påvirker virksomhedsperformance direkte på parametre som økonomi, medarbejderfastholdelse, innovation og kundeservice.

1. Økonomi

Ifølge undersøgelser fra Great Place to Work og FTSE Russell, så har de 100 bedste virksomheder haft en akkumuleret omsætning på 1709 % siden 1998, sammenlignet har det brede Russell 3000 indeks, i den samme periode, haft en akkumuleret omsætning på 526 %.

2. Medarbejderfastholdelse

Når arbejdsstyrken er mangfoldig og virksomhedskulturen er inkluderende, retfærdig og givende for alle, er medarbejderne villige til at blive i virksomheden i lang tid.

Der er eksempelvis 11 gange større sandsynlighed for at Millennials forlader virksomheden, end Gen X’ere, hvis deres behov for mening i jobbet ikke bliver imødekommet.

3. Innovation

Når medarbejdere oplever inkluderende ledere og systemer, så er de bedre rustet til at sige deres mening, dele ideer og tilpasse sig til forandringer. Det er det vi kalder Innovation by AllTM.

4. Kundeservice

Studier viser, at medarbejdertilfredshed påvirker medarbejdereffektivitet, kreativitet og produktivitet. Disse effekter påvirker på samme tid kunderne.

 

4 gode råd til at opbygge en effektiv virksomhedskultur

1. Start der hvor du er!

Uanset om I har 5 eller 50 medarbejdere, så er der ikke noget bedre sted at starte, end der hvor I er. Snak med jeres medarbejdere om, hvad det er der gør jeres arbejdsplads unik. Medarbejderne vil med deres eget sprog og beskrivelser sætte ord på det særlige ved arbejdspladsen.

2. Definer grænserne

En effektiv virksomhedskultur kommer ikke af sig selv, så når I har en god forståelse for hvad der fungerer på arbejdspladsen, så få jeres vision i spil.

Hvilken oplevelse vil I have jeres medarbejdere har? Hvad vil I gerne have jeres kunder siger om virksomheden?

3. Vis vejen

Ledere skal vise vejen gennem handlinger og ikke kun gennem ord. Virksomhedens mission, vision og værdier hænger nok på væggen, eller står på kaffekoppen, men virksomhedskultur handler om HVORDAN disse opnås.

Hvis integritet er en kerneværdi, så skal du sørge for at alle ved hvad det vil sige at HANDLE med integritet.

Hvis transparens er en kerneværdi, så vis HVORDAN transparens ser ud gennem handlinger.

Husk, at I enten opbygger, ødelægger eller genopbygger tillid i hver interaktion med jeres medarbejdere, så enhver handling tæller.

4. Mål jeres udvikling

Selv de bedste intentioner skaber måske ikke den medarbejderoplevelse I håber på. Derfor er det vigtigt at indsamle hyppig feedback.

Medarbejdere vil oftest gerne dele deres tanker og anbefalinger om forbedringer og jo mere I spørger dem, des mere villige er de til at komme med forslag til kontinuerligt at forbedre virksomheden.

Ved at måle og analysere medarbejderfeedback ved hjælp af en medarbejderundersøgelses-platform som EmprisingTM, kan I bedre målrette jeres strategiske HR-beslutninger.

Kontakt os her for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at udvikle jeres arbejdsplads.


BEMÆRK! Dette websted bruger cookies og lignende teknologier.

Ved at bruge vores hjemmeside accepterer du alle cookies i overensstemmelse med vores Cookie Policy.

jeg accepterer